Sunday 8 July 2018

Last Day - Pantai Air Manis

Assalam...
Hari terakhir di tanah minang, kami nak pergi ke satu lokasi yang dekat di Pantai Air Manis.  Nak saksikan sendiri tempat yang didakwa sebagai tempat si derhaka Malim Kundang (si Tanggang) menjadi batu bersama isi kapalnya.  Pepagi sebelum supir datang sempat ambil angin di Jambatn Siti Nurbaya dan bersarapan digerai berdekatan dengan tempat penginapan.


Antara yang kami makan pagi tu, lontong dan soto.  Kaget sikitlah sebab yang datang lain sikit dari yang selalu kami jumpa, pertama kali jumpa yang macam ini, namun rasanya sedap juga.  Rezeki kami pagi itu.


Kami sampai pantai Air Manis, agak lenggang mungkin masih terlalu awal atau sebab bukan hari libur.  Pondok begini disediakan untuk kemudahan pelawat,  terdapat di kebanyakkan pantai di Indonesia.


Kawasan pantai yang dikatakan terdamparnya kapal dagangan Malim Kundang yang bertukar menjadi batu ekoran sumpahan ibu beliau.  Gerai makan dan cenderahati terletak sangat dekat menyebabkan pengunjung seakan tidak perasan mereka telah sampai ke kawasan kapal Malim Kundang ini.


Dipercayai di sinilah jasad Malim Kundang yang menjadi batu itu.  Wallahualam.  Nampak kesan kawasan ini telah dipugar beberapa kali untuk memastikan objek itu kekal hingga ke hari ini.


Pasir pantainya warna gelap, hitam tu yang manis kot.  Mungkin hari itu air laut surut sebab macam jauh jer air laut, tapi nampak ombak boleh tahan tinggi.  Kalau banyak masa boleh sewa atv tu untuk ronda-ronda kawasan.


Balik dari Pantai Air Manis, kami minta pak supir singgahkan di kedai cenderahati, nak cari barang sikit.  Berkenaan dengan kain songket Palembang ini, ingatkan harga dalam ratusan ribu saja, bila tanya harga 4 juta lebih.  Mampu usap-usap ambil gambar saja lah.


Minta pak supir singgahkan kami lagi di Masjid Raya Minangkabau ini.  Singgah tepi jalan je tak dapat masuk sebab boleh pula si Risqi tu cakap masjid belum siap, belum buka.  Tapi sebenarnya kami dengar azan dari dalam tu, tapi tak apalah mungkin dia nak cepat hantar kami ke airport dan dia nak balik awal kot. Sebelum ini bila nampak gambar macam bentuk masjid memanjang, dah tengok sendiri oh empat segi rupanya.  Menara tinggi pada setiap bucu bumbung masjid.


Susah sangat nak ambil gambar full termasuk menara setiap bucu masjid, dapat satu ini jadi lah.


Sampai airport masih awal lagi, sebelum masuk balai berlepas kami nak lepak puas-puas kat luar dulu.  Gigih pergi tukar RM sebab nak makan ayam goreng duit rupiahnya dah habis.


Jom kita makan dulu sebelum check-in, nampak di situ kesukaan pada ayam goreng terlalu tinggi.  Di negara sendiri makan KFC, sampai arab makan Al-Baik, pergi Indonesia pun cari CFC.


Sudah kenyang, jom kita masuk dan setteld kan apa yang patut.  Nak cepat masuk dalam sebab di luar cuacanya sedang hangat membahang.  Tak lama pun kami dibalai berlepas ini, banyak masa lepak dalam surau di level yang sama.

Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri lebih baik negeri sendiri kan.  Tiada duit dalam poket pun rasa aman jika di kampung sendiri.  Kalau tempat orang isi poket dah mula susut sangat lah perit rasanya.  Baru 4 hari dah rasa rindu kampung halaman.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment