Monday 9 July 2018

Musim Durian di Kampung Saya

Assalam...
Saya sedang bercuti di kampung ini, tak tahu lah ada musim durian ke tidak.  Kampung saya nie, baru jer akhir-akhir ini ada hasilkan durian sendiri.  Seingat saya kecil-kecil dulu nak dapat buah durian tu macam emas.  Mahal sangat kalau ada yang jual waktu itu, sebab tulah yang mendorong orang kampung menanam pokok durian di tanah kebun masing-masing.  Satu-satunya tempat yang selalu jual durian guna lori pick up di Bulatan Batu 7, sekilo RM10.  Tanam pula bukan semua berhasil, ada yang tanam banyak kali sebab pokok yang ditanam mati akibat kemarau dan sebagainya.  Seingat saya, bapak pun dulu banyak kali mencuba tanam pokok durian baru berhasil, yang berbuah sekali lepas tu mati, yang mati tak sempat berbuah, ada pokok bunga banyak tapi tak sempat keluar buah semua gugur dan macam-macam lagi.  Jenis dan baka pun macam-macam, benih dari biji, beli pokok kawin, benih durian hutan pun ada.  Kalau dapat berkunjung ke Kenigau pada musim durian satu bonus sebab di sana selalu banyak durian hutan, ada durian lebih buat lempok supaya bila teringin nak makan kuih gunakan lah lempok tu.
Bila saya dah berkelana ke semenanjung ini, buah pertama yang dicari adalah durian.  Memang puas lah makan, dari utara ke selatan boleh makan durian tambah-tambah bila berkunjung ke Sg Balang selalu kenduri durian.  Tak lupa buat lempok setiap tahun buat lempok untuk bekalan orang kampung.  Draf entri ini sebenarnya dah peram lama, tengok orang yang tengah buka durian tu adalah sepupu yang telah meninggal dunia pada bulan ramadhan yang lalu.  Al-Fatihah untuk arwah abang Harun, semoga rohnya ditempatkan bersama-sama orang yang beriman.  Saya tak ingat ini tahun bila yang kami balik kampung, diorang punya beriya nak bagi kami rasa durian sanggup simpan tak bagi orang lain makan rasmikan dulu.

Kalau tengok isi durian begini warna putih, macam tak berapa teruja nak makan.  Tetapi tak nak kecilkan hati orang yang simpankan, kami ikut rasmikan supaya orang lain pun boleh makan lepas ini.  Durian kampung sana banyak yang macam itu, isi warna putih tetapi berlemak dan sedikit pahit.

Budak-budak kampung saya sekarang rasanya dah tak batak sangat bila jumpa durian, tak sama kanak-kanak zaman kami.  Sekarang merata tempat ada di jual ketika musim, tinggal mak bapak kena sediakan duit saja.  Budak-budak kampung saya sekarang pun dah jarang yang pandai panjat pokok, tetapi masih syukur jika mereka masih kenal jenis-jenis pokok dan buah yang terhasil dan semoga sentiasa rindu untuk balik kampung.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment