Tuesday 6 February 2018

Cinta Zulaikha


Assalam...
Ini bukan cerita cinta manusia agung bernama Zulaikha pada Yusuf, tapi cerita cinta hamba kepada kek jenama Zulaikha.  Kek hasil dari air tangan bunda Zulaikha, sejak saya dapat rasa dan kenal terus jatuh cinta.  Ya saya suka akan benda manis-manis, menurun dari sebelah mak kot saya ni.  Mak saya memang penggemar manisan, kueh muih yang dia dia buat dulu semua jenis manis tahap potong kaki, tak panggil kueh katanya kalau tak manis dan Alhamdulillah pada usia emasnya dia bebas daripada  masalah kencing manis. 


Kenal kueh bika ambon nie, sejak duk Penang lagi, ramai kawan Indonesia (dari Medan) yang bila balik bercuti di kampung mereka akan bawa kueh ini sebagai buah tangan untuk kami.  Mereka juga yang kenalkan kueh jenama Zulaikha ini yang paling sedap.  Sekarang lagi senang sebab satu tempat kerja ni ada orang Medan, rumah dia dekat-dekat dengan Zulaikha pulak tu.  Setiap kali dia nak balik kampung mesti tanya kalau kita orang nak kirim apa-apa.  Masing-masing macam orang ngantuk disorongkan bantal.

Lapis legit ini memang terkenal di Indonesia, memang ada kelainan rasa berbanding dengan kek lapis Sarawak.


Kotak khas untuk saya, dalam tu ada bika ambon dan lapis legit.  Hanya saya seorang je penggemar bika ambon di sini, yang lain hanya pesan lapis legit.  Si amoi tu minta dibelikan 4 biji lapis legit untuk dihidangkan sempena gong xi fa chai nanti.


So mari lah makan kek sampai lebam sebab lepas ini kena rehat dulu ler.  Ada orang dah sound asyik makan kek jer, beli banyak-banyak pulak tu, macam mana dengan diet awak.  Makcik sentap ok, kena tegur sebegitu rupa...hahaha.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment