Tuesday, 18 June 2013

Pasar Pagi di Stesen Jeti Tigaraja Parapat

nasamulia
Suasana pasar di Jeti Tigaraja, Parapat
Assalam wbt...
Stesen jeti Tigaraja merupakan tempat feri mengambil dan menurunkan penumpang untuk ke Pulau Samosir atau sebaliknya.  Di tepi jeti ini juga menempatkan sebuah pasar untuk kemudahan penduduknya mendapatkan barangan keperluan mereka. Sebelum feri yang kami naki pada jam 8.00 pagi berlepas, kami sempat berjalan-jalan di pasar tersebut. 

Sebenarnya tempat ini tidak jauh daripada hotel penginapan kami di tepi Danau Toba.  Dengan hanya berjalan kaki kurang dari 10 minit di laluan tepi danau akan sampai ke tempat ini.  Boleh dikatakan ianya sebuah pekan kecil yang menyediakan kemudahan seperti, money changer, tempat penginapan, kedai2 dan stesen pengangkutan darat dan air.
nasamulia
Ikan Emas yang dibiar dalam sangkar tepi danau, menunggu pembeli untuk di bawa balik
Sekiranya pelawat ingin berjalan dalam kumpulan yang kecil dan bersendirian boleh mendapatkan agen di sini.  Mereka akan membawa pelancong  untuk melawat pulau dan tempat-tempat menarik di sekeliling Danau Toba dengan bayaran serendah Rp650,000.  Namun kami memilih untuk menggunakan feri penumpang yang berulang alik dengan bayaran Rp5000 sahaja.
nasamulia
Buah Avacado, dijual dengan harga Rp6000 sekilo lebih kurang RM2.00, Kalau kat Malaysia buah ini boleh jumpa kat supermarket jer dengan harga sebiji RM4.50. Di Paparat nie, bersepah di pasar.
Wassalam..