Tuesday 30 October 2012

Nasi Goreng Lala Tomato


nasamulia
Nasi Goreng Lala Tomato
Alhamdulillah, syukur Mulia dijodohkan dengan orang yang suka menolong di dapur.  Kerja suami pun memang dekat dapur sentiasa, so tak kekoklah nak masuk dapur.

 Tapi rata2 mereka yang bekerja di dapur ini, klau kat umah nak merasa air tangan isteri jugak.  Walaupun ditakdirkan dapat isteri yang tak berapa nak sedap bila masak. Ini cerita berkenaan lelaki yang bekerja tukang masak.  Sebab ramai yang beranggapan bila suami kerja sebagai tukang masak, si isteri mesti senang sebab kerja masak-masak kt umah serah kat suami.  Tapi yang sebetulnya kerja memasak lagi  mencabar dan susah sebab klau isteri silap cara dan teknik.  Yang ariff sentiasa ada sebagai judge rasa kuranglah, warna x berapa nak cantiklah, persembahan hambarlah dan macam2 lagi.   

Tapi bagi Mulia, semua itu kena ambil sebagai positif sebagai pembakar semangat untuk perbaiki mutu masakan kita sehari2.  Klau takde orang yang bagi komen, kita ingat itulah yang paling bagus (syok sendiri jadinya) dan sampai bila2 pun takde perubahan.

nasamulia
Hidangan Sepinggan Lengkap
Kebiasaan kami waktu malam, hidangan ringkas saja.  Paling mudah buat hidangan sepinggan lengkap macam Nasi Goreng Lala Tomato ini.  Dah lengkap dengan zat makan khabohirdat, vitamin C, protein dan mineral dan fibre.  Selalu memang kami sediakan sepinggan jer untuk dua orang.  Biar makan tu kata orang sepinggan bukan sebab takde pinggan tapi nak kan kemesraan yang bertambah.

Nasi Goreng Lala Tomato
2 mangkuk kecil nasi
2 biji tomato dipotong dadu
1/2 batang carrot diracik
2 biji bawang kecil dihiris
2 biji bawang putih dihiris
200gm isi Lala
1 biji telur
1 biji timun dihiris
Garam
sedikit lada sulah
sedikit ikan bilis goreng
Minyak untuk menggoreng.
  • Tumiskan bawang, agak kuning masukkan isi lala dan sayur2an.
  • Masukkan telur dan kacau rata. Masukkan garam, lada sulah dan serbuk perasa.
  • Masukkan nasi, goreng dengan api yang kuat sehingga kering.
  • Hidang dengan hirisan timun dan ikan bilis.
Taraaaaaaaa.  Nasi goreng lala tomato dah siap. selamat menjamu selera,



No comments:

Post a Comment