Monday 8 June 2020

Mushroom Seasoning Dan Salam Syawal

Assalamm...
Selamat hari raya maaf zahir dan batin kawan-kawan, tak lambat kan nak ucap walaupun dah 16 syawal hari ini.  Ada yang dah selesai raya kali kedua pun, Alhamdulillah yang dah sempurnakan puasa sunat di bulan syawal.  Raya tahun ini memang berbeza sangat bagi kebanyakkan orang daripada tahun-tahun yang lepas, banyak kebiasan yang kita tak boleh buat terutama budaya balik kampung.  Bagi saya sudah biasa dengan suasana tersebut sebab selalu tak berpeluang balik kampung menyambut hari raya, jadi takde lah sedih sangat.  Sedihnya sebab tahun ini adalah raya pertama tanpa orang-orang tersayang, ibu bapak dan kakak yang selalu menjadi tempat berkongsi cerita persiapan menyambut hari raya. 


Ok jom cerita pasal mushroom sesasoning, kisahnya dah lama dah tengok tukang masak tersohor guna dan ada juga cari di supermarket jika ada di jual, tapi tak pernah jumpa pun.  Nak dm tanya kat chef tu, segan pula jadi kita biarkan saja lah sampai satu hari en.Abe tanya pasal benda ini.  Oh berminat ker?, nanti kita cuba cari di shopee atau lazada saya cakap.  Mushroom seasoning ini adalah subtitute untuk MSG, jadi mereka yang suka guna pak aji tu boleh lah bertukar pada yang ini, yang ini sesuai juga untuk vegetarian.  Rumah kita memang tak guna pak aji tapi saja lah kita nak rase yang ini pulak, kalau tak try tak tahulah sedapnya tu macamana kan.


Walaupun ini adalah produk Singapore tetapi sijil halal dikeluarkan oleh Jakim, jadi takdelah keraguan di situ kan.  Boleh guna tanpa was-was, cuma saya nasihatkan jangan pandang lama-lama sebab makin ditilik nak sama bentuk dengan dedak ayam plak, chait..

Ini bukan review berbayar ye, saja nak share kat kawan-kawan, benda sedap biar semua orang juga dapat merasa.  Shopee dan Lazada memang ada jual, masa saya jumpa pun bukan terus beli, bertangguh-tangguh dulu, siap buat banding-bandingkan harga lagi.  Hehehe, perempuan sangat kan tak dapat window sopping macam selalu dari kedai hujung sini ke hujung kedai sana, dalam web pun kita buat.  Tak silap ini saya beli kat shopee, ada promo 3 botol dan dapat free gift garam himalaya tu, murah juga lah banding dengan harga biasa dalam RM20 atau lebih sebotol.  Orang perempuan kalau cakap pasal free gift memang suka, walaupun hanya dengan sepaket garam, bahagia hidup.
Wassalam.

7 comments:

  1. Serbuk cendawan mesti sedap kan sebab rasa umami kuat. Rasa umami ni yang bagi sedap rasa makanan.

    ReplyDelete
  2. semua org nak dpt free.. kann

    ReplyDelete
  3. betul tu.. benda baik kita kena kongsi ehhe..

    ReplyDelete
  4. Thank you for your post, myself very happy to read it because it can give me more insight, thanks.. Visit my blog..thankyou

    Raja Slot88

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete