Wednesday 24 June 2020

Pertama Kali Derma Darah

Assalamm...
Pengalaman pertama kali menderma darah,  dah lama niat nak derma tapi tak capai hajat.  Lagi satu kenyataan yang mengatakan orang ada thalassemia tak boleh derma darah, itu yang sangat membantutkan niat.  Saya memang ada minor thalesamia, sebagai pembawa yang diwarisi.  Rasa semua tahu kan penyakit thalassemia adalah penyakit berkaitan darah dan ianya diwarisi, darah orang thalassemia tak normal macam orang biasa secara ringkasnya darah mereka cacat.

Memandangkan saya hanya pembawa, hari ini hadir untuk buat kepastian daripada doktor.  Boleh ke tidak saya menderma darah?.  Doktor cakap pembawa boleh menderma darah asalkan bacaan hemoglobin mereka normal (lulus).  Hemoglobin saya lulus melebihi paras minima yang Jabatan Perubatan Transfusi PPUM tetapkan (minima 12.5gm/dl), jadi boleh lah derma darah.


Sebab nak menderma kali pertama, mereka akan ambil sample darah untuk uji hemoglobin dan kenal pasti kategori darah kita.  Mereka letak atas kertas putih tu, gosok-gosok dan goncang-goncang terus mereka dapat tahu kita jenis darah apa.


Sebelum derma darah, semua kena jumpa doktor terlebih dahulu.  Doktor akan tanya pasal kesihatan, bagi saranan yang perlu dan periksa tekanan darah.  Semasa menunggu untuk berjumpa doktor, ramai juga yang datang nak derma.  Orang awam termasuk staff PPUM sendiri, ada antaranya tidak layak sebab hemoglobin rendah atau belum cukup tempoh untuk derma darah seterusnya.


Tak sampai setengah jam dah settled semua, masa ambil darah tu cepat saja.  Rasa lebih lama ambil masa tekan gauze di tempat jarum tadi.  Semasa nurse nak cucuk jarum ambil darah tu, saya tak tengok pun.  Jenis orang takut jarum dan darah, kena lah pandang ke arah lain, tau tau jer nurse cakap dah siap 350ml my 1st baby.


On the way balik rumah, en.abe nak singgah bank, nak korek tabung ke menambah tabung tak tahu lah.  Kita tunggu kedai mamak sebelah bank, ingat nak minum saja tekak dahaga dari tadi.  Bila jenguk deretan lauknya ada telur sotong terus minta nasi satu.  Terus lupa apa yang doktor cakap tadi, tekanan darah tinggi sikit, kena kontrol makan dan buat exercise.  Hasil stay at home berat badan makin naik dan tekanan darah pun melonjak happy.

Barang-barang dalam goodie bag yang diberi selepas derma darah, ada lagi sandwich yang telah selamat masuk dalam perut masa kat PPUM lagi tadi.  Tagging untuk bagasi tu pun dah selamat sampai Miri.

Semoga bermanfaat lah darah saya tu untuk orang lain.  Nanti lepas 3 bulan boleh datang derma lagi, minima 85 hari untuk layak derma darah seterusnya.
Wassalam.

1 comment: