Saturday 10 November 2018

WAKAF CHE YEH....

Assalam...
Ini cerita lama, dah selalu pergi kelantan tapi ini pertama kali sampai ke Wakaf Che Yeh, orang kata tempat paling happening untuk shopping waktu malam di Kota Bahru dan harus pergi bila sampai ke sana.   Seingat saya masa itu pergi KB sebab nak pergi majlis kesyukuran sahabat kami, hanya beberapa hari selepas hari raya haji. Walaupun majlis yang kami pergi itu untuk menyambut menantu tapi sebab hanya di anggap majlis kesyukuran, jadi malam-malam memang takde aktiviti di rumah kenduri kami pun pergi ke sini.  Kawasan tempat shopping di Wakaf ini memang cukup luas, penat juga kaki ukur jalan dari hujung ke hujung malam tu, walaupun orang tempatan kata malam tu tak berapa meriah sebab banyak lagi kedai yang tak buka, masih bercuti raya.

Malam tu saya hanya mengikut mereka, tiada plan untuk shopping sekadar berjalan-jalan melihat suasana malam Wakaf Che Yeh.  Tak pernah pergi jadi nak tahu juga apa yang ada, bagi saya lebih kurang pasar malam tempat lain macam up town gitu, cumanya di sini kawasannya lebih luas lebih dan lebih banyak pengerai.  Malam tu pula, hujan renyai-renyai lagi senduh dan tidak mendatangkan mood yang best untuk tawar menawar.


Jalan-jalan cari makanan di Wakaf Che Yeh pun tempat yang best juga, dari restoran hingga makanan gerai semua ada di sini.  Malam tu memang kami takde lah berJJCM sebab dah kekenyangan, tuan rumah paksa makan sampai se'eh.


Ada yang pesan untuk mencarikan barang di sini tapi tak jumpa pula, mungkin sebab banyak gerai yang tak buka lagi.  Dari tak beli apa-apa dan meredah hujan renyai-renyai baiklah saya kembali ke pangkal jalan menunggu kawan-kawan yang lain bershopping.


Barang kemas, emas dan batu permata memang sinonim kan dengan orang pantai timur.  Mereka suka buat koleksi, besar-besar pula tu yang mereka pakai.  Tapi ini yang ini punya lah, emas pasar malam tapi kalau nak nampak jangok boleh saja.


Walaupun bukan kaki shopping, tapi mungkin suatu hari bila sampai di KB lagi akan berkunjung ke sini lagi.  Cuma jika nak datang, kena elakkan datang pada hari-hari cuti umum negeri Kalantan, sebab hari cuti mereka cuti sungguh.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment