Thursday, 24 May 2018

Sambal Tempe Ikan Bilis


Assalam...
Sambal tempe dan ikan bilis begini selalu menjadi kegemaran orang bujang atau pelajar sebab boleh dijadikan bekalan untuk beberapa hari.  Malas nak masak atau cari lauk kat luar, boleh jalan makan sambal ini dengan roti.  Pandai cakap sebab pernah alamai pengalaman begitu dulu, sekarang pun rajin sikit saja, tu pun kadang-kadang boleh dikira dengan jari.  Geng budak hostel dulu, dak Ana yang jadi pembekal sambalnya, datang dari Melaka tu, saya beli roti saja lah tak pun kirim orang beli nasi putih. 


Bila anak buah saya di kampung bagi bekas berisi sambal tempe ikan bilis, untuk disampaikan kepada anak bujang dia.  Tiba-tiba kenangan lama mengusik jiwa, tersenyum seorang-seorang acik ni.


Sambal Tempe Ikan Bilis
Sumber: Mulia


Bahan-bahan
5 pkt tempe - hiris nipis
200 gm ikan bilis
3 sudu cili giling
6 biji bawang merah / besar
6 biji bawang putih
10 cili padi - tambah jika nak pedas
1 inc. belacan (jika suka)
1 inc. halia 
1 keping asam gelugor
Garam secukupnya
Gula secukupnya
Minyak untuk menggoreng


Cara Penyediaannya
*  Goreng garing ikan bilis dan tempe, toskan minyak.
*  Blend halus bawang putih, merah, belacan, cili padi dan halia.
*  Panaskan minyak, tumis bahan blend hingga wangi. 
*  Masukkan cili giling tumis hingga naik minyak.  Tambahkan asam keping (air asam jawa pun boleh), garam dan gula.
*  Sesuaikan rasa dan masukkan ikan bilis dan tempe yang telah digoreng terlebih dahulu.
* Jika nak simpan sambal lama, masak kering-kering atau masukkan ikan bilis dan tempe ketika sambal dah pekat.
*  Siap boleh dihidang.
*  Untuk tahan lama, sejukkan betul-betul baru tutup bekas penyimpanan.



Masih nak mengenang kenangan lalu,  di pagi raya makan roti cicah sambal bilis dan tempe.  Tak merungut pun, tapi syukur dengan kenangan macam tu mendidik diri dan hati jadi cekal.
Wassalam.