Sunday 25 December 2016

Take a Break: Jom pergi kebun


Assalam..
Hujung-hujung tahun ramai ambil cuti kan sempena cuti sekolah.  Kami yang tak sekolah pun tak lepaskan peluang ambil cuti seminggu balik kampung.  Kali ini balik dengan tujuan hendak berkebun, tanam apa yang patut dari tanah terbiar tidak dikerjakan.  Plan tu macam besar sangat kan, entah macamana kejadiannya nanti. 


Tak banyak yang dapat di tanam pun, sebab pergi ke kebun bukan berhari-hari tapi cuma dapat setengah hari saja.  Baki hari-hari lain kami melencong ke tempat lain, takpe lah asal semua orang happy.  Tanam getah di tapak yang baru dibersihkan oleh jentolak.


Tanam getah tak lah sesukar mana, ambil anak pokok tu dari pada kebun sedia ada.  Nak cabut anak getah tu pun senang saja, tapi orang kena tahu anak pokok yang bagaimana yang dapat menghasilkan susu yang banyak.  Tips tu kena tanya pekebun-pekebun getah berpengalaman. Cara tanam pun kena betul, gunakan tali sebagai penanda, sebab pokok getah yang di tanam kena lurus safnya dan jarak kena sama baru cantik dan senang untuk di toreh kelak. 


Pokok getah tua sedia ada, tua-tua tapi masih menghasilkan susu lagi.  Masa sekarang ini, getah ada harga sikit, tapi kalau harga drop kesian mereka yang bergelar NGO (noreh getah orang) ini.


Kawasan kosong ini sebenarnya dah ditanam getah 4 or 5 tahun lalu.  Tapi takde rezeki, tak menjadi sebab tempat ini dulu di masuki oleh lembu.


Sementara yang lain siapkan tanam satu baris, kita rehat lah dulu bawah pokok.  Nampak tak teh ais yang tergantung tu, nyaman dan nikmatnya menghirup air sejuk tengah-tengah panas.


Semoga tumbuh subur anak pokok-pokok getah yang di tanam tu, dan sampai masa adalah rezekinya nanti.  Lepas ini kita belajar menoreh pula.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment