Saturday 24 December 2016

Sabah Road Trip: Daya 8 (Last Day - 22/05/2016)

Assalam...
Sebagai mengakhiri kembara kami selama seminggu, hari last hanya bersantai di pulau yang berdekatan dengan Kota Kinabalu.  Check out dari Angkasa Apartment jam 8 pagi, singgah di terminal bas ekspress Inanam sebelum meneruskan ke Jesselton Point untuk mendapatkan pakej ke pulau.  Kami deal dengan boat operator dan memilih untuk pergi 2 pulau sahaja (Pulau Sapi dan Pulau Manukan), sebenarnya masa ini kami hanya mengikut nasihat mereka, memandangkan ketika itu Pulau Mamutik ditutup sementara untuk kerja-kerja pembinaan.  Memadai kerana kami pun sebenarnya nak cepat dan tidak berhasrat untuk bermandi manda lagi.

Sebelum bergerak ke pulau, sebaiknya cari bekalan makanan dan minuman dahulu.  Boleh je kalau malas nak kelek semua tu sebab di pulau ada cafe di resort yang menjual makanan.  Cuma faham-fahamlah harga pun ikut standard pulau dan resort lah.  Terjumpa kuih ini dijual di salah satu gerai di Jesselton Point.  Dah lama tak makan kuih pasung nie, tu yang sambar beberapa ketul.

Masa yang diperuntukan untuk di setiap pulau adalah 2 jam.  Seperti biasa cuti hujung minggu memang ramai pengunjung dari tanah besar ke Taman Laut Tun Abdul Rahman ini.  Sebab kira kami pun dah sampai lewat memang sukar nak dapatkan bangku yang disediakan dan port yang teduh.

Akhirnya bertenggeklah kami berlima pada satu batang kayu hampir reput dan buka bekalan makanan masing-masing.  Angin laut sudah tidak memberi kenyamanan lagi kerana cuaca yang sangat panas pada hari itu.  Bila dah dapat tempat duduk di bangku terus benamkan diri berehat dan sempat tidur.

Mereka berdua ini saja yang masih ligat beraktiviti, main tanam-tanam dalam pasir.  Orang kata bagus ye terapi ini, tapi waktu yang sesuai nak benam diri dalam pasir itu kena tahu juga bila masanya.

Tiket masuk yang dibayar di Pulau Sapi tadi, masih boleh digunakan untuk masuk ke Pulau Manukan.  So tidak perlu bayar lagi, sebenarnya tiket itu sah digunakan dalam masa sehari untuk memasuki mana-mana taman dalam kumpulan yang sama iaitu Taman-Taman Tun Abdul Rahman.

Di Pulau Manukan, aktiviti kami pun lebih kurang sama je macam sebelum ini.  Nampak sangat tak ghairah nak menjelajah pulau dah semua, mencari tempat lepak pun hanya di hadapan bangunan pendaftaran masuk pulau.  Senang nak pantau boat bila datang nak jemput kami.  Saya dan en.Abe sempat ke belakang untuk mencari tandas dan surau, agak jauh terserok ke belakang resort jadi sempatlah nak melawat kawasan.

Selamat tiba di Jesselton Point semula lebih kurang jam 3 petang.  Di sini kami berpisah dengan Aireen yang akan balik dahulu ke Kota Belud.

Tinggal kami berempat, sebelum bersurai kami cadang nak ke Pasar Kraftangan (Pasar Pelipin) dan pasar malam untuk mencari sedikit barang cenderahati.  Selepas beli apa yang patut, kami singgah minum sekejap di pasar malam sebelum hantar Fit menaiki bas di Inanam dan Ann ke Menggatal.

Sambil minum-minum petang terakhir tu,  kami sembang-sembanglah pasal kembara yang sudah terlaksana selama seminggu ini.  Tak sangka, dah sampai ke penamatnya.  Hasil dari sembang-sembang kedai kopi.  Bukan gah sangat pun, namun kami puas hati;

"The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything they have".

Sebab penerbangan kami delay sejam malam itu dan dah siap pulangkan kereta awal, sempatlah kami berehat di surau KKIA.  Saya sempat melelapkan mata sekejap.  Nostalgia tempat ini, tempat saya dulu-dulu bergelandangan dengan kawan-kawan sementara menanti connection flight balik ke kampung masing-masing atau untuk ke Semenanjung.  Menjadi student waiting list untuk penerbangan Malaysia Airline sangat best ketika itu, untung sangat dengan tambang separuh harga, silap-silap boleh dapat tempat duduk business class.  Masih ada kah special discount macam ini sekarang untuk student?.