Friday 22 May 2015

Coffee Talk...

Assalam...
Semalam menghadiri coffee talk di sebuah cafe di phileo damansara 1, bukan pencinta kopi tapi kena hadirkan diri dan merasainya sendiri.  Terasa sebu perut sampai sekarang dek penangan kopi semalam.
Sebaik melangkah masuk, aroma kopi yang sangat menggoda.  Tak suka minum tapi suka dengan aroma kopi yang dipanggang.  Dekorasi cafe yang simple dan waiter mereka yang ala-ala santai menyediakan kopi pelanggan.
 Menu kopi yang disediakan..
 Menu sampingan selain kopi.
Ada jugak benda seperti ini, tapi makanan lite-lite saja yang ada disediakan.  Ialah pelanggan datang untuk menikmati kopi sambil chit chat bukan nak makan meriah macam kedai mamak kan?.
Biji kopi yang masih mentah (belum dipanggang).  Sumber kopi yang mereka gunakan kebanyakkan datang daripada Indonesia (Tojara-Sulawesi).
Ini mesin pemanggang kopi.  Waktu memanggang lebih kurang 15 ke 20 minit.  Boleh memanggang 5kg biji kopi dalam satu-satu masa.
Ini coffee machine yang mereka gunakan dalam cafe ini.  Ada siapa tahu berapa harga untuk satu mesin seperti ini?.
Saya ingat senang nak buat kopi (latte) yang ada lukis-lukis macam ini.  Tak semudah seperti yang disangka, hanya barrister yang terlatih saja yang mampu menghasilkannya.
Cara nak tuang susu ke dalam kopi, lenggang-lenggang gelas, foam susu yang betul dan ketelitian baru dapat hasil begini.  Nak belajar boleh datang tutorial di sini.
Grinder khas untuk membuat brew coffee yang dipanggil french aeropress.
Nak buat kopi dalam pot kecil tu, kena timbang sukatan serbuk kopi dan air panas yang digunakan.
Terpaksa habiskan juga satu cawan eskpresso tu, sayang kalau tak habis.  Saya punya tambah gulalah tapi.  Rasa pekat, pahit bagi saya, tapi penggemar kopi yang lain cakap tak cukup pekat dan strong lagi.
Sebenarnya cafe ini bukan sekadar menjual kopi yang telah dibancuh siap.  Mereka juga ada menyediakan perkhidmatan untuk menyewa atau membeli mesin membuat kopi, kopi panggang (bagi mereka yang ada pengisar di rumah), serbuk kopi kepada orang perseorangan mahupun yang ingin menjalankan perniagaan.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment