Saturday 1 February 2020

Masak Lemak Rebung Bersama Udang

Assalamm..
Suka sangat makan sayur rebung, tapi selalu jumpa orang jual yang sudah ada bau dan yang dijeruk.  Rebung memang ada bau bila disimpan lama walaupun tak dijeruk. Masih teringat sayur bening rebung yang mak saudara masak ketika di Indonesia baru-baru ini, bila nak masak baru dia pangkas tunas rebung di rumpun buluh.  Jadi memang fresh dan tak berbau, masak bening cair pun dah sedap. 


Ini jumpa rebung segar dijual ketika berjalan-jalan di Pekan Sehari Temerloh, terus beli.  Kalau jumpa rebung yang setongkol tak bersiang kulit lagi bagus, tapi takde pula hari tu.  Bungkusan yang warna gelap sebelah tu jeruk maman, bagi yang tak biasa jumpa. 


Mulanya ingat rebung tu nak dibeningkan saja dengan daun kelor, tapi melihat ada stok udang dalam peti, terus tukar jadi masak lemak rebung campur udang.  Udang tu dah tak berapa fresh dah sebab dah beli lama, jika nak hasil lebih urmph, kena guna semua fresh ya.  Resepi lebih kurang macam ini lah;


Masak Lemak Rebung bersama Udang
Sumber: Mulia

Bahan-bahan
1 pkt rebung segar
300gm udang
1 kotak kecil santan
2 biji bawang merah
4 biji bawang putih
Sedikit lada hitam
Secukupnya garam
1 keping asam keping
Air secukupnya


Cara Penyediaannya
* Tumbuk bawang merah, bawang putih, dan lada hitam hingga lumat.
* Dalam periuk campurkan bahan tumbuk, garam, santan dan asam keping dan didihkan.
* Tambah air secukupnya.
* Masukkan rebung dan udang.
* Guna api sederhana, didihkan hingga masak.
*  Sesuaikan rasanya, dan hidangkan.

Ada yang kata, makan rebung angin boleh sebabkan sengal-sengal badan.  Alhamdulillah untuk saya ok saja, jika memudaratkan lebih baik tinggalkan atau kawal pemakanan ya.
Wassalam.

2 comments: