Wednesday 31 October 2018

Pokok Pigeon Pea aka Kacang Dhal (Kacang Kace')

Assalam...
Pokok kacang kace' (sebutan kena bunyikan 'k' dibelakang untuk membezakan bunyi sebutan kacang bagi orang Kelantan) dan pelbagai nama lagi mengikut kawasan.  Biji benih kace saya dapat daripada pakcik hj (Hj. Abdul Ghani) ketika bekunjung ke rumah beliau awal tahun ini, dan saya bagi biji itu pada si mat la untuk semai dan tanam "dikebunnya" (jalur tanah yang tersisah antara jalan tar dan longkang di depan tempat kerja).  Tidak berharap banyak, sebab diberitahu biji benih itu telah di simpan lama oleh beliau.


Ini pokok kace' ketika pertengahan bulan Jun, hanya 2 pokok yang dapat hidup melalui percambahan biji benih.  In Sha Allah dapat menuai hasilnya nanti untuk dijadikan anak benih.


Hati berbunga-bunga apabila pokok kace' mengeluarkan bunga.  Awal pagi si mat la, suruh pergi tengok pokok ini sebab nak tunjuk kan bunga-bunga yang cantik katanya.


Tak suka biarkan persoalan nama kacang kace' ini nama apa sebenarnya? rajinkan diri untuk bertanya pada pak google.  Mula agak sukar nak buat carian dengan istilah yang tok nenek saya guna itu memang hampir tiada jika jika cari dengan nama kacang kace'.  Akhirnya jumpa setelah melihat gambar buah dan pokok yang sama, ternyata kacang kace' yang tok nek aku panggil adalah sebenarnya kacang dhal.  Sejak besar hingga tua ini memang kenal kacang dhal (kacang parpu) yang dah siap takde kulit dan diimport dari India, tapi tak pernah pula nak ambil tahu pokoknya seperti apa.  Boleh kata selalu jer jumpa dalca dan kuah dhal sebab rajin lepak kedai mamak kan.


Sebab masih tak puas hati, itu yang lakukan bedah siasat pada biji benih kering yang masih tersisa dalam simpanan.  Memang nyata di sebalik kulit hitam tu tersalut butiran kacang dhal.


Bedah siasat pula pada buah kacang kace' yang dah matang dan sedang elok untuk dibuat sayur bening.  Walaupun saya kurang gemar makan dalca, tapi memakan sayur bening kacang dhal (kacang kace') yang muda begini adalah menjadi kegemaranku sejak kecil.  Sebab rasa suka itu juga saya mencari biji benih untuk di semai.  Tetiba jer terfikir tok nenek aku ada keturunan dari India ker??.


Hasil tuaian di kebun "mat lah" (mat bangla) di depan ofis, berkebun pada tanah sekangkang kera tepi longkang dan lereng bukit.  Berkat berbudi pada tanah memang tak sia-sia, lepas lah belanja beli sayur si mat la dengan hasil labu air, bayam malabar, tebu, peria, daun pandan, cili padi, kangkong, kacang panjang dan serai.  Dalam gambar bawah sebelah kiri kacang kace' @ kacang hiris @ kacang dhal @ kacang gude @ toor @ cajanus cajan dan sebelah kanan tu kacang sepat.

Sekian lah dulu pelajaran pasal kacang kace' yang telah membuat tidur malamku tak lena sebelum ini.  Semoga bermanfaat pada yang lain.
Wassalam.

6 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Salam kak, sy nk beli benih kacang dhal ni bleh... Sy tinggal di besut, ni no wasap sy 0199540647

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam... maaf baru perasan msg, insha Allah ada biji benih saya poskan.

      Delete
    2. Salam kak..ada lg x benih kacang dhal..nak beli 0177842365 wasap kak..

      Delete
  3. As salam puan saya nazri, boleh tak saya nak beli benih kacang dhal..ni no saya 0102122466

    ReplyDelete