Tuesday 20 September 2016

Sate Sepitang, Sabah


Assalam...
Orang kata, kalau sudah sampai di pekan Sepitang, jangan lupa mencuba satenya.  Sepitang itu di mana? alamak opps ada yang tak tahu Sepitang itu di mana, di Sabah bah.  Terletak di kawasan pedalaman atas yang merupakan daerah yang bersempadan dengan daerah Lawas di Sarawak.  Terus pada topik asal nak makan sate, antara list to do bila sampai ke sini ketika roadtrip hari itu.  Gerai sate banyak di food court tepi laut, di kawasan water front tu.  


Sebab ada orang dah syorkan makan di satu gerai itu, jadi kami terus saja menuju ke sana tanpa mempedulikan pelawaaan daripada pengerai yang lain.


Saya lebih suka makan yang ini, sayap panggang (sayap panggilan orang Sabah untuk kepak ayam).  Memang sedap sangat pada tekak saya sayap yang dijual di sini.


Kuah kacang untuk sate, kuah kacangnya agak cair dan halus.  Tak nampaklah ketul-ketul kacang tanah dalam tu, macam kuah sate yang di Semenanjung ini.


Side order, ketupat yang comel-comel.  Rasanya pembalut tu bukan dari daun kelapa.  Tebal dan keras semacam je.


Selera tak tengok tungking panggang ini? antara hidangan terlaris di sini.  Geng-geng saya pun attack yang ini dulu berbanding sate.  Ada petua kata, kalau tak cukup mancung boleh amalkan makan tungking ayam, tapi saya tak makan sebab perasan dah cukup mancung walaupun hidung tetaplah pesek. 


Bulih tahan ini sumandak makan sampai licin semuanya.  Lapar gilak bengkali diorang ini?


Harga per stick


Banyak sebenarnya gerai makan di sini yang menjual pelbagai makanan selain menjual sate, jadi kalau ada orang yang tak suka sate tu still boleh menjamu selera.  Tetapi sebab terkenal dengan sate, jadi kami mencari gerai Sate Warisan Kita ini.


Kami makan sate di sini, hasil rekomendasi oleh sahabat fitri originality orang Sipitang.  Not bad, lain kali boleh datang lagi.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment