Monday 4 January 2016

KTX Untuk Malaysia

Assalam...
Pada sesiapa yang pernah sampai korea, mesti sudah tahu KTX tu apa dan pasti mereka jugak telah pernah menggunakan perkhidmatan tersebut.  Korea Trans eXpress (KTX), sedang berlangsung pamerannya di NU Sentral, khabarnya selama setahun (lupa tanya tarikh sebenar sebab bercadang nak pergi lagi lepas ini).  
 

Ini rangkaian KTX di negara Korea (Korea Selatan).  Pada pameran turut disediakan ruang seperti dalam keretapi sebenar untuk pengunjung merasai pengalaman menaiki KTX selama 8 minit.  Sebenarnya saya terjumpa pameran ini secara tak sengaja dan ketika itu sudah agak lewat, lebih malang lagi semua slot pada hari tersebut sudah pun penuh.


Nampaknya Malaysia lambat lagi nak wujud keretapi berkelajuan tinggi ini.  Masih peringkat perbincangan lagi kerana terlalu banyak faktor untuk diambil kira.  Tapi tak mustahil kan suatu hari nanti akan tiba masanya.  Cadangan pertama mereka adalah laluan Kuala Lumpur ke Singapura dengan landasan berasingan daripada landasan keretapi sedia ada.

Saya suka dan sokong jika memang kerajaan komited nak wujudkan perkhidmatan keretapi laju di Malaysia.  Harap rangkaiannya lebih meluas, boleh kurangkan kesesakan dan memudahkan perhubungan antara bandar. 
Wassalam.

No comments:

Post a Comment