Monday 18 August 2014

TTC Journey 05: Pil Kesuburan & Injection

Assalam...
Second time jumpa Dr komathy, direct to the point untuk buat rawatan apa.  Atas persetujuan yang lalu di depan doktor, kami ambil keputusan untuk mencuba 1st stage.  Try for the 1st stage dulu...wish me lucky ok.  Dibekalkan dengan 2 jenis ubat Clamid & Foliculin.  

Aturan yang saya perlu ambil mengikut nasihat daripada doktor Komathy.  Mungkin kes orang lain lain pula caranya.
1. Pil kesuburan (clamid)- for 1st stage take 2 biji sehari selama 5 hari.  
- Have to take in same hour, let say if your taken in on 8.00pm on 1st day, the following day must on the same time 8.00pm.  Same goes to the injection also.  I prefer to take in at nite.
2. Injection (foliculin) - dibekalkan sebanyak 3 dose (3 botol kecil), inject untuk selang sehari pada waktu yang sama dengan suntikan hari pertama.
Selepas ambil ubat dan buat bayaran, nurse di LPPKN akan ajar cara-cara bancuh ubat, guna jarum dan inject sendiri di perut.  Scary nak cucuk sendiri.  Nurse nasihat boleh minta tolong hubby, sekali jer kot dia buat untuk saya yang lain tu saya inject sendiri.  Kalau tak confident jugak boleh pergi mana-mana klinik, boleh minta doktor atau nurse klinik tu tolong buatkan.  Yang ini mungkin akan ada charge tambahan.  Tapi alhamdulillah buat sendiri saja semuanya.
Wassalam..

No comments:

Post a Comment