Monday 18 March 2013

LAROUSSE GASTRONOMIQUE....AL-KITAB SI TUKANG MASAK

nasamulia
LAROUSSE GASTRONOMIQUE

nasamulia
Buku terbitan hamlyn yang didatangkan khas berserta dengan holder begitu istimewa sebagai bahan rujukan kepada mereka yang terlibat dalam bidang kulinari ataupun kepada sesiapa sahaja yang berminat akan bidang ini
NASAMULIA
Lihat saja ketebalan buku ini, ianya membari gambaran betapa padat kandungannya berkenaan fakta dan informasi dunia masakan


ASSALAMUALAIKUM,
Dalam mengenali sesuatu perkara yang di atas muka bumi ini, Mulia suka nak bertanya apakah sumber rujukan yang menjadi dasar atau fundamental yang dijadikan asas atau garis panduan.  Untuk mereka yang bergelar si tukang masak profesional ataupun bukan inilah sumber rujukan yang perlu dimiliki.
Buku ini asalnya diterbitkan di dalam bahasa Perancis dan telah di alih bahasa ke dalam Bahasa Inggeris.  Naskah yang Mulia miliki ini adalah dalam Bahasa Inggeris,  namun istilah asal yang original daripada bahasa Perancis masih dikekalkan dan turut diberi penerangan. 
nasamulia
Ilustrasi jenis-jenis pasta
Ilustrasi dan gambar yang menarik memberi gambaran yang sebenar, amat baik bagi si biginner's.
nasamulia
Gambar pelbagai jenis berry, sesuai untuk Mulia yang tak pernah keluar negara dan hanya mengenal buah-buahan tropika
nasamulia
Penerangan untuk setiap istilah yang digunakan
Hulalla - Macaroon pun ada? Fulamak Cookies ini sejak zaman Renaissance lagi, tapi kat Malaysia baru-baru ini jer menjadi famous..
Yang paling menarik minat Mulia, adalah sejarah sesuatu makanan, bagaimana ianya ditemui dan evolusi sehingga ke hari ini.
nasamulia
Peta yang menunjukkan lokasi pembuatan Wine berdasarkan jenama dan pengeluar yang terdapat dipasaran dunia.
nasamulia
Buku yang menjadi bahan rujukan utama oleh chef-chef terkenal dunia seperti Chef Gordon Ramsay
nasamulia
LAROUSSE GASTRONOMIQUE - boleh didapati daripada Galeri Buku Kinokuniya, KLCC dengan harga RM220.00, jangan jadikan harga sebagai halangan untuk memperolehi ilmu yang bermanafaat.
Wassalam.
 

No comments:

Post a Comment