Thursday 14 February 2013

Clean as you go....

Assalamualaikum wbt semua,
Kawan-kawan semua dah masak ker untuk makan tengahari ini? Masak ape tu? Kadang-kadang pening gak kan, nak fikir untuk masak ape? Almaklum ler orang macam Mulia yang bukan pro masak ini, kadang resepi simple tapi cam berselirat jer otak nak fikir nak masak aper, bila dah dapat idea nak masak, kalau bahan tak cukup lain cerita, cari jer kat kedai runcit kat gound floor….lepas tu bila dah nak mula tu, confius lagi, bahan mana satu nak masuk dulu ini.  Takut plak klau tak menjadi dan rasa yang diingini tak menjelma. 
Bab lauk pauk ini Mulia memang tak cenderung sangat nak belajar sejak dari kecik lagi, lebih suka dan tertarik untuk mencuba kuih-muih, kek dan yang sewaktu dengannya.  Patutnya lauk pauk tu ler yang kena belajar lebih sebab benda ini yang kena makan sentiasa pagi petang kan.  Ishk, ishk, ishk…sebab tu kot Mulia dijodohkan dengan tukang masak….hehehehe.  Namun, tukang masak pun, kalau kat rumah, dia nak makan makanan hasil air tangan isterinya. Aiya  banyak susah looooo………….lagi mencabarlah kerjaya memasak Mulia ini.  Ada saja yang tak kena dan komen2 yang membina tu. 
Lagi satu Mulia kalau masak akan mengambil masa yang lama walaupun menu yang simple. Alasannya….Clean as you go…memang itu yang Mulia praktikkan.  Means…bila makanan terhidang, segala periuk belanga dan peralatan yang telah digunakan atau apa saja benda dalam singki, kawasan dapur telah di bersihkan dan dikemas.
Kalau di hotel tu chef tak buat kerja2 mess-in-place, mengemas peralatan, sisa makanan, tempat kerja dan membasuh itu ini, tu semua tanggungjawab pembantu dapur (kitchen helper) atau commis, tapi kerja memasak di rumah,  kitalah  semua yang tentukan dari kerja kitchen helper ke Chef De’cuisine, semua pangkat boleh kita guna.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment