Sunday 1 April 2018

Loa Mandre: Pondok Ikan Bakar Pantai Padang


Assalam
Sesampai di Padang dari Bukit Tinggi kami proceed pergi makan di Pondok Ikan Bakar, Pantai Padang.  Check in ker, shopping ker, jalan-jalan itu semua kita tolak tepi dulu, yang penting kita isi perut kenyang-kenyang baru tak masuk angin.


Pemandangan depan restoran, laut lepas (Lautan Hindi).  Banyak perahu nelayan dan ombak yang sesekali menganas.


Memasuki ruangan retoran, memang ada asap terutama di tingkat bawah.  Mereka bakar ikan secara terbuka menggunakan sabut dan tempurung kelapa, itu yang menyebabkan aroma ikan bakar lagi sedap.


Kami pilih tempat duduk di tingkat atas, nak lari dari daripada asap ikan bakar ker?.  Tak lah sebab kat atas tu rasa nyaman tiupan angin dari laut berbanding duduk kat bawah.  Di sini pun kami minta pelayan hidangkan menu-menu mereka, senang kami nak pilih mana satu nak makan.


Keropok kulit sapi, tak suka diam-diam saya rasa jer semua.


Last makan besar kami di Padang, cukup mewah dan besar bagi kami.  Hopefully not as our last supper.  Lepas ini balik ikat perut, makan mee segera jer.


Udang bakar, tapi kami tak jamah yang ini, takut kena charge mahal.  Takde lah sebenarnya sebab yang lain dah banyak dah kami pilih.


Ikan bakar yang super awesome.  Guna ikan putih (ikan nyok-nyok) pula memang sedap lah.


Cumi bakar, sedap juga.  Memang terangkat rasanya sebab mereka gunakan makanan laut segar semua.


Nikmatnya, walaupun ketika itu makan tengahari kami dah agak lewat jam 3 petang.  Bukanlah sebab kami lapar kata sedap makan kat sini, tetapi menu ikan bakar dan sambal-sambal tu sejujurnya memang sesuai sangat dengan selera kami.


Saya akui kata orang, rasa nikmati itu kita rasakan ketika benda yang kita perlukan datang pada masa yang tepat.  Hargai setiap apa yang kita miliki sebelum dia pergi.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment