Monday 28 November 2016

Sabah Road Trip: Day 7 (21/05/2016)

Assalam...
Bangun pagi mata dijamu dengan pemandangan yang sangat cantik.  Suasana kampung yang terletak di Jalan Sabit Kota Marudu.  Tengok langit, sawah padi dan latar belakang gunung-ganang di Banjaran Crocker.  Semua pun sibuk nak abadikan kenangan dengan pemandangan secantik ini.

Bestnya kalau dapat selalu menikmati pemandangan yang cantik begini.  Hidup di kampung secara sederhana, cukup menyenangkan.  Tetapi manusia ini macam-macam ragam, yang tinggal di kampung sibuk nak ke bandar, orang bandar pulak sibuk mencari kampung.

Jalan kampung yang masih belum bertar, ini yang orang kampung dok marah nie.  Kampung ini bukan jauh sangat pun dari Pekan tapi masih belum pernah mendapat peruntukan untuk dinaik taraf jalan atau peruntukan dah masuk silap poket.

Rumah dua tingkat tepi bendang inilah rumah nenek Ann tempat kami menumpang tidur pada malam ke-6.

Ikutkan hati nak duduk lama sikit kat tempat ini, tetapi kami kena bergerak pantas sebab perjalanan masih jauh lagi.  Singgah sekejap di rumah mak bapak Ann berjumpa dengan mak dan adik-beradiknya yang lain.  Sekadar berhai-hai, bye-bye.

Destinasi kami pada hari ke-7 ini adalah pekan Kudat, Tanjung Simpang Mengayau (Tips of Borneo), Kota Belud dan balik ke Kota Kinabalu.  Tetapi sebelum itu singgah makan dulu di Simpang Tiga.  Brunch cum lunch di Restoran Sri Marudu.

Ketika melalui kawasan Matunggong menuju ke pekan Kudat, kami ternampak satu sign board ke rumah panjang.  Rumah panjang suku kaum Rungus, yang mana suku kaum rungus banyak tertumpu di bahagian Kudat.  Rumah panjang ini dibuka khas kepada pelawat yang ingin tahu lebih dekat suasana rumah panjang dan kalau nak menginap pun boleh membuat tempahan bilik di sini.

Saterusnya ke Pekan Kudat.  Saya pertama kali jejakkan kaki ke daerah ini haruslah teruja, so kena lah ambil gambar di papan tanda itu.

Pekan Kudat juga terletak di tepi laut, di sebuah teluk, di Laut China Selatan.  Tidak mempunyai pantai berpasir di sebelah sini, water front di Dataran Sidek diwujudkan sebagai tempat yang sesuai untuk aktiviti rekriasi dan bersiar-siar.

Dari pekan Kudat perjalanan lebih kurang setengah jam lagi ke Tanjung Simpang Mengayau (Tip of Borneo).  Saya ajak driver melencong sekejap ke airport Kudat.  Mengimbas kenangan lalu.

Akhirnya kaki menapak di Tip Of Borneo, tapi tak adalah kami berjalan sampai ke gigi air di hujung batu tu.  Sekadar memandang dari atas gelagat para pengunjung yang berjalan ke sana.  Tenaga dah tak semegah nak berjalan ke sana.  Bila dah sampai ke sini, rasanya road trip kami dah sampai ke kemuncaknya.  Berapakah peratusan mencapai matlamat tu kenalah tanya semua ahli group.

Sebab kami sampai awal di sini, sempat lah kami ronda seluruh kawasan kecuali pantai berpasir putih di sebelah bawah.  Ada juga pelancong yang menyewa teksi khas dari Kota Kinabalu datang ke sini semata-mata untuk menyaksikan matahari terbenam.  Kami pun tidak ketinggalan beratur di pentas khas yang disediakan (sebenarnya tidak ramai pun yang menunggu).  Detik-detik melihat matahari terbenam memang sangat cantik di sini, ditambah pulak petang itu cuaca baik.  Namun malangnya tidak dapat untuk dirakam sepenuhnya sebab bateri kamera dah kong huk huk huk.  Kredit gambar daripada hand phone Aerin.

Selepas magrib kami teruskan perjalanan kembali ke Kota Kinabalu.  Sholat di surau tepi pantai Simpang Mengayau berdekatan dengan pos batalion 16 pasukan gerakan am.  Kota Belud totally tak dapat diterja sebab dah gelap.  Malam terakhir penginapan juga ditaja dan bertempat di apartment Angkasa Darau, Menggatal.