Sunday 27 November 2016

Sabah Road Trip: Day 6 (20/05/2016)

Assalam...
Sambung lagi kisah hari ke-6, hari kami akan bertolak dari sandakan menuju Kota Marudu.  Ada dua jalan yang menjadi pilihan sama ada melalui jalan Pamol - Paitan - Pitas - Kota Marudu atau  jalan Telupid - Ranau - Marak Parak - Kota Marudu.  Akhirnya kami memilih jalan Pamol - Paitan - Pitas dan Kota Marudu.  Rasanya ini jarak yang paling panjang yang kami lalui sepanjang road trip ini, tiada sebarang pekan kecil kecuali bila dah sampai Pitas, tiada sebarang pengangkutan awam berjadual yang melaluinya dan perlu lebih berhati-hati kerana tiada seorang antara kami pernah melalui jalan darat ini.  Keadaan jalan banyak berpandukan pada cerita-cerita pemandu lori yang pernah melaluinya dan juga google street view.

Kami keluar dari kawasan Sepilok, waktu pun dah dekat tengahari semasa kami singgah di batu 16, Tamu Gum-Gum.  Perut perlu di isi memandangkan jalan yang hendak di lalui ini tidak ada perhentian untuk mencari makanan halal walaupun sebelum keluar rumah sudah breakfast makan nasi pagi tu.  Jumpa coto makassar yang sedap di Tamu Gum-Gum.

Salah satu pitstop yang ada dalam list yang terpaksa kami lupakan adalah Labuk Bay Proboscis Monkey.  Ini merupakan satu tempat untuk melihat monyet belanda selain sanctuary di sungai Kinabatangan. Waktu memberi makan yang tidak bersesuaian ketika kami sampai dan untuk menunggu waktu seterusnya memang agak lambat.

Jarak perjalanan yang perlu ditempuhi untuk sampai ke Pitas.  Dari Pitas Ke Kota Marudu lebih kurang sejam lagi.   Papan tanda yang ditemui di tepi Sungai Labuk.

Beginilah keadaan sepanjang pemanduan, sesekali akan bertemu dengan kenderaan penduduk kampung mahupun lori-lori yang mengangkut hasil daripada ladang kelapa sawit.

Perlu berhati-hati kerana jalan agak berliku, mendaki dan menuruni bukit serta setengah-tengah tempat masih ada jalan yang belum bertar sepenuhnya terutama antara Paitan ke Pitas.  Sila penuhkan minyak kenderaan dan pastikan kenderaan dalam kondisi yang tip top.

Dah sampai pekan Pitas, baru hati dan perasaan lega dah nampak kampung.  Ketika kami sampai Pitas agak lewat lebih kurang dekat jam 9 malam, dan kami teruskan saja perjalanan.

Kami hanya singgah sebentar di Dataran Bengkoka, sebelum ini tak pernah dengar pun tempat ini, sebenarnya tempat tarikan baru di Pitas.  Kalau siang hari mesti cantik pemandangan di kawasan ini, tepi laut.

Antara contoh rumah tradisi yang terdapat di Dataran Bengkoka.  Sama ada dibina sebagai galeri yang menempatkan peralatan dan informasi sesuatu etnik yang diwakilinya atau sekadar rumah contoh untuk tatapan dari luar, tidak lah dapat saya pastikan.  Kena datang lagi lah kalau nak tahu.

Sesampai saja di Kota Marudu, perkara pertama yang dilakukan adalah mencari makan malam sebelum ke rumah penginapan.  Tempat penginapan malam ini ditaja oleh nenek Ann, agak ralat sebab kami tak sempat pun berjumpa dengan tuan rumah. Ketika sampai nenek dah tidur, keesokan harinya pula beliau telah keluar ke pasar sebelum subuh lagi.