Thursday 29 June 2017

Kek Ketan Hitam @ Kek Pulut Hitam.

Assalam...
Sudah lama teringin nak makan kek ketan hitam hitam (kek pulut hitam) ini sejak pernah makan di rumah kenduri dulu-dulu.  Resepi dari seberang pemberian kakak sepupu pun dah ada, tapi macam renyah je nak siapakan adunan santan dan menyediakan tepung pulut hitam.  Bila terjumpa tepung pulut hitam ada dijual di tesco, terus beli dan simpan stok.  Sehingga terjumpa resepi yang lebih mudah guna majerin menggantikan santan.  Resepi yang saya guna ini pun guna kaedah kukus tapi tetapi saya bakar.  Boleh pilih nak kaedah kukus atau bakar begitu juga dengan ramuan yang digunakan terdapat pelbagai versi dalam penggunaan ramuan.


Kek Ketan Hitam @ Kek Pulut Hitam
Sumber: IG


Bahan A
6 biji telur
150gm gula halus
1/4 sudu teh garam
1sudu teh baking powder
1sudu teh ovelet (sp)

Bahan B
250gm tepung ketan hitam (tepung pulut hitam)

Bahan C
200gm majerin dicairkan (boleh campurkan 150gm majerin 50gm butter)
60gm susu pekat manis


Cara Penyediaannya
* Pukul bahan A dengan kelajuan tinggi hingga kembang (10-15 minit).
* Turunkan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga adunan bercampur rata.  Matikan mixer.
*  Masukkan majerin cair sedikit demi sedikit, kacau menggunakan spatula dengan teknik kaup balik.  Akhir sekali masukkan susu pekat.

* Bakar dengan suhu 160'c selama 40 minit (bergantung kepada oven)
* Kek ini boleh juga di kukus, tapi pastikan kukusan dipanaskan terlebih dahulu hingga mengeluarkan wap.  Kukus selama 30-40 minit.


Tak sabar nak tunggu kek sejuk dan lihat bagaimana hasilnya.  Walaupun bantat sedikit sebab terlupa letak baking powder dan mixer beronar, tetapi rasanya tetap sedap. Sambil potong susun kat pinggan sambil masuk mulut.  Rasa kek pulut hitam yang dibakar dengan versi kukus tetap ada kelainanya.  Versi bakar lebih wangi dan sedikit kering manakala versi kukus lebih moist dan rich.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment