Monday 9 November 2015

Main Layang-Layang

Assalam...
Semasa negara mengalami musim jerebu lepas, di sudut lain dunia dilanda kemarau panjang. Musim kemarau saat dan waktu yang tidak disukai oleh para pesawah kerana akan menghalang mereka daripada menjalankan aktiviti harian mereka di sawah.  Mereka yang bersumber ekonomikan hasil daripada sawah juga pasti akan terjejas kerana kurangnya hasil tuaian.
Kawasan lapang ini adalah sawah padi yang bertukar menjadi padang untuk bermain layang-layang.  Aktivit riadah sebahagian penduduk kampung yang tidak boleh bersawah padi kerana bendang yang kering kontang ekoran kemarau panjang.
Setiap orang yang hendak ikut bertanding akan didaftarkan dan dikenakan bayaran.  Kutipan itu nanti yang akan digunakan untuk membeli hadiah bagi pemenang.
Petugas yang bertangunggjawap memulakan pertandingan dan membuat pengumuman ranking setiap pasukan.
Para peserta yang bersiap sedia untuk menaikkan layang-layang.

Gelagat para peserta, pengadil dan pemerhati yang berada di tengah sawah.  Yang pasti semua akan mendongak bila layang-layang berada di udara.




Macamana mereka mengadili untuk mencari pemenang saya pun tak tahu.  Adakah markah diberi pada ketinggian, bunyi atau dari segi rupa/ design layang-layang.  Layang-layang mereka lebih kurang sama saja saiz dan bentuknya, cuma warna yang berlainan.  Tidak jumpa pula yang bentuk macam-macam.
Menurut seorang pemerhati, markah diberi pada darjah ketegakkan layang-layang semasa di udara mengikut kiraan masa yang ditetapkan.  Kiraan markah diukur pada setiap pemegang tali,  tali yang paling tegak hampir bersamaan dengan 90' (darjah) itulah pemenangnya.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment