Friday 22 September 2017

Kebaya Renda


Assalam...
Koleksi yang pernah menjadi kebanggaan kepada pemakainya dahulu kala.  Lagi pula semua itu adalah hasil kerja tangan sendiri.  Suatu ketika dahulu baju kebaya adalah pakaian sehari-hari kaum wanita sebelum bertukar kepada pakaian moden.  Material daripada kain renda begini selalunya digayakan ketika ada keramaian seperti majlis kenduri kahwin.  Manakala baju kebaya yang dipakai (sehari-hari) sebagai basahan diperbuat daripada material yang kurang mewah.


Kalau melihat meterial dan design kebaya, memang berani mati kan si pemakainya.  Tetapi suatu masa dahulu benda tu sangat biasa, di mana-mana sahaja mereka memakai baju kebaya dengan kain batik sarung.


Renda atau lace yang digunakan juga dari jenis yang berkualiti, french lace.  Kiranya sejak dahulu orang kampung pun dah ada yang mengenali kain renda perancis ini.


Hanya nak abadikan sebagai koleksi kenang-kenangan walaupun diri sendiri tidak pernah memakai baju-baju ini.  Cukup menjadi peminat baju kebaya.


Sejak kecil, paling admired nak sarungkan kebaya kuning nie.  Berangan nak pakai dengan batik lepas dengan sanggul besar di kepala, tapi tak pernah pun sebab sejak azali badan bukan bentuk gitar.


Corak bunga seperti ini, jika diamati seakan sama dengan yang ada dipasaran hingga kini.  Mungkin evolusi kain renda juga sama seperti fasyen baju yang ada pasang surutnya mengikut peredaran zaman.


Material yang sama hanya warna berbeza daripada gambar yang mula.  Boleh ditafsirkan betapa obsesnya si pemakai terhadap kain renda sebegini.


Baju kebaya darilah jawa
Cantik dipakai nyonya melaka
Disulam manis bercorak bunga
Siapa pandang pasti tak lupa.

Cantik dara cantik teruna
Duduk bersama di tepi jeti
Molek sekali si bunga cina
Kebaya merah menawan hati.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment