Sunday 25 December 2016

Take a Break: Jalan-Jalan Ke Kelantan

Assalam...
A short vacation kalau boleh dikategorikan sebagai vacation lah.  Perjalanan kami ke sana bermula dari Pahang, tujuan utama nak pergi ambil barang adik yang tamat belajar di kolej di Kota Bahru.  Sambil menyelam sambil minum air, my mak mertua pun ada agenda untuk ke kawasan bebas cukai Pangkalan Kubor membeli kawah, periuk dan segala macam yang menjadi pesanan pelanggan dia di kampung.  Sebenarnya dia selalu pergi sini, tapi kalau pergi naik bas barang kecil-kecil saja yang boleh dibawa balik.  Jadi petang itu jugak kami terus ke Pengkalan Kubor sebelum kawasan bebas cukai tutup jam 5 petang.  Lepas Pengkalan Kubor baru singgah di rumah adik mak mertua di Tumpat, Kedai Buloh dan Jalan Banggol.

Keesokan hari kami ke Kedai Buluh, mencari sarapan nasi berlauk, kuih dan beli keropok di kilang.   Keropok keping pula habis stock beli keropok lekor saja, hanya dapat memandang keropok yang masih berjemur di laman saja.

Tengah hari berjalan-jalan hingga ke Kuala Besar, di penghujung tu ada pengkalan nelayan dan pasar ikan.  Kalau datang awal pagi (waktu subuh) boleh lah tengok aktiviti memunggah ikan dari kapal yang baru balik dari laut.

Sebelum beredar dari Kedai Buloh kami singgah di kawasan medan ikan bakar Kedai Buloh yang terletak di tepi sungai Kelantan.  Siang-siang takde lah nak pekena ikan bakar, tapi kami nak rasa teh madu pokmak yang tersohor tu (Warung Pak Mat Pulau Pisang), yang penuh buih-buih, kalah buih sabun super busa.

Sebab kami masih kenyang lagi bersarapan nasi berlauk jadi kami hanya minum teh dan makan keropok penyet.  Keropok tu beli kat gerai lain, rupa keropok tu nampak buruk kan tapi rasanya sedap.  Dalam keropok tu ada sayur, tak tahu sayur apa, tapi memang sedap sangat.  Lain kali ada rezeki datang lagi boleh try sup kepala ikan merah di Warong Pak Mat ini, sup kepala ikan merah tu kira signature dish dia kat sini.

Lepas ambil barang Naimah di kem Kijang, dia bawa kami singgah sini dulu.  Isi minyak katanya, kedai makan febret dia masa belajar dulu sebab murah.

Pekena nasi di kedai ini sebelum balik, kedai tepi jalan menuju PCB sebab kami plan perjalanan balik Pahang tak akan singgah lagi kecuali untuk isi minyak.  Nasi itu RM2.00 saja murah kan, sebab tu Naimah namakan kedai ini kedai 2 ringgit.

Perjalanan nak keluar dari kawasan bandar Kota Bahru tu memang hasap lah jugak sebab jalan jem.  Sempat terlelap beberapa kali dalam jem, 4 ke 5 jam baru sampai Gua Musang, nak speed memang tak boleh sebab kenderaan banyak dan jalan sempit.

Petang tu selamat sampai rumah tepat jam 8.00 malam.