Tuesday 31 March 2015

Jom Pergi Menoreh Getah....

Assalam...
Hajat awal pagi nak pergi menjengah perkampungan orang asli di Kampung Perjuang, Batu Balai.  Sekadar untuk melihat-lihat suasana luaran, kalau nak lebih detail tu kenalah minta permission dari tok batin dulu.
Ini perkampungan orang asli di Kampung Perjuang, Batu Balai, Jerantut.  Penempatan yang di sini telah dikelompokkan, rumah diperbuat daripada bahan kekal dan turut dibekalkan dengan kemudahan asas.  Menurut penduduk sekitar, kumpulan orang asli di sini semuanya telah memeluk agama islam. Loghat mereka ketika berbahasa dengan orang luar menggunakan loghat Kelantan atau loghat Pahang. 
Masih terdapat rumah asal di kawasan ini yang dikekalkan dan masih digunakan oleh pemiliknya, di sebelah rumah ini turut ada rumah baru yang telah dibina melalui program perkelompokkan itu.
Sekumpulan anak-anak orang asli yang sedang bermain-main di tepi jalan.  Pemalu mereka ini, bila kami sampai semua lari masuk rumah masing-masing.
Sebelum sampai ke perkampungan orang asli ini, kawasan kiri kanan jalan merupakan hutan belukar yang bersilih ganti dengan kebun getah atau kelapa sawit.
Kelapa sawit tu dah biasa jumpa, bersepah di kampung saya.  Walaupun orang kampung tetapi kampung kami tiada kebun getah itu yang jadi jakunis kejap.  Nak kata takde pokok getah, memang bohonglah.  Tetap ada, pokok getah yang tumbuh bukan sebab orang yang tanam, agaknya biji benih dibawah oleh haiwan.  Sebab tu kami dapatlah kenal permainan yang menggunakan biji getah dan mengutip kulat sisik di pokok getah mati.  Cumanya tiada pengalaman bekerja di kebun dan menoreh getah.
Mangkuk susu getah yang menggunakan tempurung kelapa.
Punyalah jakun, sanggup nak tunggu susu getah itu mengalir sedikit demi sedikit dan jatuh ke mangkuk.  Ralit jadinya.
Mula-mula ingat teh tarik bungkus yang digantung kat batang pokok ini.
Pokok getah tua, segala usaha dilakukan untuk mengeluarkan sisa-sisa susu terakhir.  Toreh melawan arah daripada yang selalu atau diberi suntikan untuk mengeluarkan susu yang banyak.
Inilah yang dipanggil getah skrap, orang sini panggil getah pok.  Baunya yang tak tahan tu, busuk sangat.  Busuk-busuk pun, ketika harga getah melambung naik, benda ini umpama emas lambat sikit nak kutip habis dikebas dek penyamun.
Gambar takdelah nak tunjuk cara-cara nak toreh getah ye sebab yang menaip ini pun tak reti.  Masa pergi ini pun pekebun semua dah balik rumah, waktu menoreh dah tamat.  Siapa nak kerja yang setiap hari hanya bekerja sekerat hari jer, moh lah try jadi penoreh getah. 
Wassalam.

No comments:

Post a Comment