Thursday 26 February 2015

Kenduri Orang Sekampung

Assalam...
Kami pergi kenduri di shah alam tapi yang menjemput tu datang dari jauh, dari kampung, nun jauh di sana.  Orang (bapak) yang tolong info itu pun kebetulan datang berkunjung beberapa minggu ke rumah.  Beriya-iya beliau ingatkan dan tanya kami tentang kenduri ini.  Cerita dan sebut nama-nama orang kampung yang akan datang, pastu tanya bila nak pergi? tau tempat ker tidak? siapa nak bawa? nak pergi dengan sape?,  macam-macam soalan dan cerita, macam tak sabar pun ada juga.  Ada apa-apa ker?  beriya sangat nampak, nasib tak usik aik sapa yang nak kahwin ini anak cik nuriati ker bapak?  
Memang ada niat disebalik tu sebenarnya.  Selain jumpa orang kampung, beliau saya ini nak mencari teman atau menumpang mereka yang hendak balik ke kampung rupanya.  Puas kami pujuk agar tinggal lebih lama sikit, bolehlah kami bawa dia pergi cuti jauh-jauh, tapi semua tak jalan.  Tak senang nak gula-gulakan orang tua tu.  Adik sepupu siap janji akan antar dia balik kampung, tapi biasalah orang tua yang hidupnya sepanjang masa bergelumang dengan tanah dan cangkul, mana betah nak duduk rumah di bandar, rumah yang tak berhalaman.  Balik dari kenduri terus dia suruh belikan tiket balik kampung yang sama masa dengan mereka.  Full Stop, 3 hari lagi nak balik.  Tak ikut kan nanti merajuk, kecik hati.  Apakan daya ikutkan sajalah.  
Berbalik pada majlis kenduri, kira ini sedara jauh tapi dekat.  Arwah mak bapak pengantin dulu duduk satu kampung, jadi anak-anak almarhum (kakak dan abang pegantin) tu teman sepermainanlah masa kecik-kecik dulu.  Tetapi bila dah masing-masing berhijrah keluar dari kampung, maka jarang sangat dapat berjumpa, kadang-kadang nama pun dah tak ingat terutama yang super duper junior.  Di bandar ini kadang-kadang hubungan sedara mara yang rapat boleh jadi sebaliknya.  Ada pulak masa di kampung saling tak berkenal tapi duduk dibandar jadi mesra, erm macam-macam sebenarnya boleh terjadi.
Kenduri kali ini, kami sempatlah berkampung dua hari di sini.  Sehari sebelum kenduri, kami datang untuk turung (rewang kata orang johor), sebab majlis ini mereka sepenuhnya bergotong-royong sediakan makanan.  Bagus juga mereka ini, adat kampung mereka suburkan di bandar.  Tenaga gotong royong mereka adalah adik beradik, sepupu sepapat, orang kampung yang didatangkan khas sebagai ketua tukang masak dan mana-mana orang sekampung yang dapat info tentang majlis ini.  Sempatlah kami tolong mana yang patut, tapi banyaknya kami tolong tengok jer mereka melapah daging, siang ayam, sayur, memasak kuih dan sebagainya. 
Pengantin bersama geng-geng joran, kalau pegawai tentera kahwin diiring dengan pedang, kaki pancing diraih dengan joran.  Didoakan semoga pasangan pengantin baru bahagia selamanya hingga ke surga.  Konon-konon sibuk rewang, alasan tak ambil gambar banyak.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment