Saturday 31 January 2015

Renew Passport Berjemaah

Assalam...
Kak jemah ajak temankan dia pergi renew passport lepas waktu kerja di UTC Pudu sebab nak pergi hari bekerja sangat susah nak mencuri masa untuk pergi pejabat imegresen terdekat.  Nama pun nak mencuri, nasib saya tak mengikut agenda mereka ini.  Tiba hari yang dijanjikan, saya pula boleh terlupa bawa passport, jadinya hanya pergi melenggang kangkung temankan mereka.  Sampai utc jam 7 lebih, dekat-dekat waktu magrib jadi sementara menunggu pintu buka bolehlah berjemaah di surau utc, setiap waktu memang ada solat berjemaah di sini.  Surau dah cantik dan selesa, kalau ada sesiapa yang pernah menggunakan surau yang dulu sebelum puduraya di upgrade tahulah macamana.    
Ramai orang malaysia nak keluar negara kan? Que panjang, petanda yang bagus ini.  Mana-mana pejabat imigresen setiap hari mesti penuh, nombor habis, di utc pudu ini buka setiap hari (kecuali hari kelepasan am) dari pagi sampai malam pulak tu.
Kadar bayaran baru, sekarang semua kena buat 5 tahun tak macam dulu ada option 2 tahun.  Tapi bila baca ini, saya garu-garu kepala.  Sejak bila kata "GRATIS" itu diguna pakai dan menggantikan kosa kata "percuma"?.  Dulu masa ke indonesia selalu jumpa kosa kata ini yang memang saya tak tahu maknanya adalah percuma.  Nak kata ditujukan untuk warga indonesia, tapi ini tempat orang malaysia buat passport atau saya yang memang tak tahu, almaklum dah lama tinggalkan alam sekolah.
Tak perlu dah sediakan gambar macam selalu, hanya duduk pandang kamera, senyum, cheese dah siap...baguskan jimat belanja.
Tak sampai satu jam, passport dah siap, esok boleh terbang.  Terbang mana?, terbang balik kampung kui kui kui.
p/s - Tak perlu nak bersolek-solek bagai sebab gambar yang ditempek dalam passport baru tu nanti hitam putih aje pong.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment