Saturday 20 December 2014

Sambal Pedis.

Assalam...
Ketika hendak berangkat pulang dari kampung hari itu, anak sedara ada bekalkan sebotol cili padi giling yang telah dijeruk.  Buat dari cili padi kampung semuanya blend dengan garam, bawang putih dan campuran cuka.  Kalau nak tahu inilah sos cili original orang Sabah. Boleh bayangkan betapa pedas dan pedihnya bila terkena bibir. Mana yang tak biasa dengan pedas tahap dewa ini....lepas makan ada yang rasa bibir jadi seksi macam angeline joli.  Mengenangkan tidak termakan seorang diri (en.abe tak makan pedas), maka saya transform jadi sambal yang boleh diterima ramai.
Saya campur lagi dengan semangkuk cili padi yang dibawa khas dari Pahang.

SAMBAL PEDIS
Sumber: Mulia

Bahan nya
1 botol cili padi giling Sabah
1 mangkuk cili padi kampung*
10 ulas bawang putih*
10 ulas bawang kecil*
5 biji bawang besar*
5 batang serai*
1 stick belacan*
5 biji buah keras*
1 mangkuk udang kering / ikan bilis*
Gula secukupnya
garam dan perasa
Minyak untuk menulis secukupnya

Cara penyediaan
*  Blender semua bahan bertanda* hingga lumat.
*  Panaskan minyak dan masukkan semua bahan yang telah diblend tadi.
*  Masukkan cili giling Sabah.  Tumis dengan api sederhana dan sentiasa kacau untuk mengelakkan sambal hangit di bahagian bawah.
*  Bila dah agak kering masukkan gula, garam dan perasa pilihan.  Saya tak letak asam sebab cili giling dah cukup masam dari cuka yang diletakkan.
*  Sesuaikan rasa dan tumis hingga kering dan naik minyak.
Menulis sambal perlu masa yang lama dengan api sederhana atau hingga kering supaya sambal boleh tahan dan tidak cepat berkulat.  Di tempat kerja hari itu, budak-budak ini masukkan dalam chiller, bila nak makan baru keluarkan.
Alhamdulillah dah selamat semua masuk ke dalam perut, siap ada yang dah buat permintaan untuk buat lagi.  Semoga HARIMAU MELAYA MENANG MALAM INI. Baru kejap tadi gol kedua berjaya membolosi gawang Thailand.. go go HARIMAU malaya, tunggu separuh masa kedua pula.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment