Monday 22 December 2014

Penyaram Susu Pandan

Assalam...
Kuih penyajam yang sentiasa gigih untuk dipelajari kerana banyak sebab, tapi paling penting sebab suka makan dan tak mudah nak jumpa orang jual.  Selalu mak buat yang warna coklat guna gula merah dan kita pun belajar yang itu saja., rujuk sini dan sini.  Tapi kali ini tertarik dengan penyaram warna hijau yang telah dishare oleh sahabat saya dalam wall fb beliau.  Sememangnya pernah jumpa penyaram yang berwarna lain selain merah coklat tu, tapi resepinya lebih kurang sama yang beza cuma penggunaan gula, kalau guna gula pasir hasilnya penyaram warna putih. Tapi yang ini ada kelainan sebab mengunakan jus pandan dan susu.


Saya sharekan resepi yang saya ambil daripada fb Puan Noorainin Hj Sinteh.  Terima kasih puan sebab sudi share resepi kuih penyaram (pinjaram) yang juga menjadi kuih tradisi bagi suku kaum bajau di Kota Belud Sabah.


Kuih Penyeram (Penjaram)
Sumber: Puan Noorainin Hj Sinteh
 
Bahan2nya:
1 mgk tepung biasa (gandum)
1 mgk tepung beras
1 mgk gula (kurangkan sikit)
11/2 mgk santan + pandan (kisar) - saya guna pandan emulco
5 sudu susu cair (saya guna susu pekat, akibat tersilap baca resepi)


Cara:
Gaul semua tepung
Campurkan santan
Gaul hingga pekat dan halus
Campurkan gula
Campurkan susu cair
Gaul hingga cair dan halus

Rehatkan seketika dan goreng menggunakan api yang kecil.  Saya rehatkan lebih 2 jam juga sebab dah leka buat kerja lain.
 

Kuih penyaram ini, nampak mudah tapi betullah kata mereka yang komen tidak mudah untuk mendapatkan penyaram yang sempurna kejadiaannya.  Perlu kena tempo, minyak tak boleh terlalu panas, terlalu banyak, tak cukup manis, terlebih manis dan macam-macam lagi pantang larangnnya.  Macam saya buat ini, tak menjadi bentuk topi di tepinya.  Tapi rasa tetap sedap, harum wangi pandan, lagi satu penyaram guna adunan ini hasilnya lembut walaupun dah ditinggal semalaman.


Takkan jemu untuk mencuba walaupun 10 kali cuba, 10 kali dapat hasil yang berlainan.  Moga kali yang ke-11 bertemu dengan mr. perfect.
Wassalam.

2 comments:

  1. Sis.. Penjaram susu ni.. Tepinya jadi tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepi tu jadi cuma x kerinting sgt sebab klau bahagian topi tak timbul automatik tepi pun kurang cantik.

      Delete