Friday 12 September 2014

Kerabu Rumpai Laut

Assalam..
Beberapa hari lepas sepupu saya baru balik dari kampung dan bawa oleh-oleh rumpai laut yang fresh (dari perairan Sempurna).  Menurut sepupu rumpai laut tu baru dipetik segar oleh saudara isteri beliau ketika hendak berangkat ke airport Tawau.  Rumpai laut segar ini banyak dijual di pasar-pasar di Sabah terutama daerah yang terletak di tepi laut.  Kalau nak yang kering kena cari di tempat orang yang berjualan ikan kering.
Kalau nak buat kerabu guna yang fresh pun boleh, cuma kena rendam dulu bagi seaweed tu kembang. Saya pun baru pertama kali nak cuba buat kerabu ini dan memang pertama kali makan.  Selalu beli untuk kawan-kawan yang kering untuk mereka buat agar-agar kalogen.  Memandangkan tak pernah buat, saya berguru dengan ipar saya yang mana benda ini merupakan makanan tradisi mereka.

Kerabu Rumpai Laut (Seaweed / Kalogen)
Sumber: Mama Daniyel (Cik Ayu)

Bahan-bahan
Rumpai laut fresh / kering - rendam semalaman dan cuci beberapa kali untuk menghilangkan kotoran, lumut yang terlekat. Potong tangkai menjadi kecil-kecil.
6 biji cili padi - hiris (boleh tambah)
3 biji limau nipis - perah ambil jus (saya tambah jus perahan lemon)
3 biji bawang merah - hiris
1 biji bawang besar - hiris
2 biji bawang putih - cincang halus
1 biji mangga muda - racik halus (saya tak letak hari tu)
1 biji tomato - buang bahagian tengah dan hiris halus.
1 batang serai - hiris halus (kalau nak letak hirisan bunga kantan pun boleh)
cuka (optional) saya tak letak lebih suka rasa masam limau
garam, gula dan serbuk perasa.

Cara penyediaan
*  Rumpai laut yang telah dikerat dicelur sekejap ke dalam air mendidih untuk melembutkannya. Angkat dan letak dibawah air mengalir untuk meyejukkannya. JANGAN CELUR TERLALU LAMA, sebab rumpai laut itu akan larut dalam air panas.
* Campurkan semua bahan kedalam  mangkuk dan gaul rata.  Test untuk rasa yang anda kehendaki.  

Bagi saya kerabu rumpai laut yang saya suka mesti cukup masam, masin dan pedas.  Saya belum pandai nak makan dengan nasi sebagai lauk.  So saya merata saja.  Buatlah sebagai hidangan appetizer / atau pembuka selera sebelum ke main course.
Wassalam.

1 comment:

  1. thank u a lot for this ye i use it as my rujukan for hw bm. p/s : if you're my classmate and see this, buat ii tak nampak au hshshs

    ReplyDelete