Tuesday 29 January 2013

Nostalgia Sup "Ceker" Ayam

nasamulia
Sup "Ceker" Ayam
 Assalamualaikum wbt,
Salam sejahtera untuk semua sahabat-sahabat Mulia yang telah bersama menempuhi alam remaja dengan jayanya.  Entri ini masih berkisar dari nostalgia zaman kuliah dulu, insan-insan yang bernama (Ct, Zera, Nanie, Nora, Ana, Rozie, Ani, Hah, Ita, Noah dan mereka yang tidak disebutkan namanya di sini) tidak dilupa untuk menyedekahkan al-Fatihah untuk Arwah sabahatku Azalina Faezah. Semoga semua sahabat Mulia yang bertebarang di muka bumi ini sentiasa didalam lindunganNya dan sentiasa diberkati dalam kerjaya masing-masing.

Sahabat Mulia iaitu Ct, memang superbub kalau pasal makan.  Bukan sebab kuat makan atau makan banyak tetapi pandai makan dan mendahului kami semua dari segi menikmati sesuatu makanan.  Tabik spring dengan dia ini, Mulia tabik kerana beliau beleh mengembara untuk menikmati makanan yang diwar-warkan oleh orang ramai.  Ct tidak akan menerima begitu saja kata-kata mereka sebelum beliau sendiri sampai ke tempat itu dan merasa menu yang disebutkan.  Seboleh-bolehnya Ct nak rasa sendiri sejauh mana benar anggapan mereka terhadap sesuatu menu. 

Mulia sendiri pernah beberapa kali mengikut kembara beliau untuk mencari menu yang dikatan orang ramai.  Bagi mereka yang mendengar cerita ini akan mengatakan bahawa sabahat Mulia ini pelik orangnya.  Mana tak pelik kalau sanggup memandu jauh2 dan lepas menikmati sepingang atau semangkuk hidangan, kami akan patah balik.  Tentu sahaja dalam kereta nanti, kami akan memberi komen sama ada mengiyakan pendapat orang ramai atau menolak;
1)      Memandu mendaki ke Cameron highland sekadar untuk menikmati sewacan teh Cameron Barat bersama Scone dan balik semula.
2)    Berkunjung ke Padang besar hanya untuk menikmati semangkuk tomyam di medan Mara Padang Besar, Perlis.
3)    Memandu jauh ke Kuala perlis untuk menikmati Laksa Kak Su bersama Pulut Panggang dan balik semula.
4)   Sanggup memandu ke Kuantan untuk merasai menu yang disajikan di kedai Mok Naa.
5)   Terbang ke Penang untuk menikmati nasi kandar dan ikan bakar di Teluk Tempoyak, Batu Maung, Pulau Pinang.
6)    Nasi lemak kegemarannya berada di puncak Cameron Highland.
7)    Ke Kuala Terengganu untuk menikmati sata dan nasi dagang.
8)    Muar untuk mencari beriani gam.
9)    Ke Kota Bahru mencari nasi kerabu dan jagung
10) Mengembara ke Alor Star untuk menikmati laksa Kuala Kedah yagn terkenal dengan sambal nyornya.
11)  Sungai Dua, Butterwoth menikmati Mee Udang di Seberang Tambak.

Banyak lagi tempat yang Ct ini kunjungi, namun Mulia tidak ikut kerana waktu yang terbatas.  Semoga Allah terus kurniakan rezeki kepada beliau untuk mengembirakan hati sahabat-sahabatnya dengan membawa mereka menikmati hidangan2 lazat.  Ketika mengikuti JJCMnya, kami selalu mengimbas kembali kenangan semasa menjadi pelajar dan tinggal menyewa rumah bersama.  Antara menu yang tidak pernah dilupakan adalah SUP “CEKER” AYAM.

Perkataaan “ceker” itu bermakna kaki ayam dalam bahasa Jawa.  Dulo2 kalau ada kenduri, saudara mara dan jiran tetangga akan datang untuk memantu membuat persiapan.  Selalu menu ayam pasti akan ada disediakan, dan kaki2 ayam in memang tak akan dihidangkan pada tetamu pada hari kenduri.  oleh itu mereka akan memasak sup “ceker” untuk mengelakkan pembaziran.  Pada malam kenduri sup ini akan dihidangkan kepada yang datang “rewang” kata orang Johor (mereka yang datang membantu, atau ada jugak menggelarnya sebagai penanggah). Manakala daging ayam telah di asingkan untuk dibuat lauk pada keesokan hari.

nasamulia
Nikmati ketika Panas

Sup “Ceker” Ayam
(Adunan bersama sahabat-sahabat Mulia, yang dipelopori oleh Ct)
 1 kilo kaki ayam yang telah dibersihkan – potong dua
Sebungkus sup bujut
Seketul Halia, sebesar ibu jari - tumbuk
5 ulas Bawang merah - tumbuk
5 ulas Bawang putih - tumbuk
2 sudu Serbuk lada putih
3 biji Ubi Kentang – potong dadu
2 biji Lobak Merah – potong dadu
Sedikit daun sup dan daun bawang – mayang halus
Sedikit minyak untuk menumis.
2 liter air (2 mangkuk)

Untuk menyediakan sup,
*Tumiskan bahan yang telah ditumbuk lumat, bila dah naik minyak, masukkan 2 mangkuk air (lebih kurang 2 liter), masukkan sup bunjut dan biar mendidih.
*Bila dah mendidih masukkah kaki ayam ubi kentang dan lobak merah.  Biarkan sehingga empuk.
*Perasakan dengan garam dan serbuk lada putih. Tutup Api.  Angkat dan taburkan dengan daun sup, daun bawang dan bawang goreng.
Sup ini sedap dinikmati bersama sambal kicap.

nasamulia
Sup "Ceker" Ayam, sinonim dengan malam kenduri di kampung-kampung
Sup ini sedap dinikmati ketika panas2, di samping mengelakkan gelatin yang terkandung dalam kaki ayam membeku ketika sejuk.  Teringat sahabat2 Mulia yang membuak kelakar ketika menikmati juadah ini;
“Kita semua mesti nampak masih remaja ketika umur dah mencapai 40 nanti, sebab mengambil kolegen dari kaki ayam selalu.”
“In Shaa Allah, sentiasa merasa muda untuk beribadah kepadaNya.”

Wassalam.

No comments:

Post a Comment